(Dazul) Shodou okolností se vyskytla možnost uskutečnit srovnávací plavbu na skládacích katamarenech typu SMARTKAT a MINICAT. A tak jsme spolu se Zolem vyrazili. Původně zvažoval účast i Pípa a Pajtáš, ale ve finále jsme si tuhle plavbu užili jen my dva. A troufám si tvrdit, že nám z paměti jen tak nevymizí. Mně tedy určitě ne, protože v dešti jsem tak dlouho ještě nikdy neplachtil : -)
Ale vezmu to popořádku – katamarán SMARTKAT je ručně vyráběn v dílně v Steyr v Rakousku (značka působí od roku 2005). Výrobce katamaranu MINICAT je z České republiky. Oba katamarány jsou nafukovací, ale liší se svým zaměřením, konstrukcí a přístupem k použití. MINICAT je známý svou ultralehkou, skladnou konstrukcí, umožňující katamarán sbalit do dvou tašek a snadno přepravit na střeše auta. Sestavení prý zabere asi půl hodiny, ale já jej zatím pod hodinu a půl ještě nikdy nesestavil. Tenhle katamarán nevyžaduje pro plavbu žádnou licenci. SMARTKAT je rakouský výrobek, který je rovněž lehký a nafukovací, ale marketingově staví na inovaci, udržitelnosti a ruční výrobě v Rakousku. Patří prý mezi vyspělejší modely s delší historií a větším důrazem na výkon a design. Údajně nabízí lepší jízdní vlastnosti a komfort ve srovnání s některými jinými nafukovacími katamarány. Montáž je popisována jako poměrně rychlá.
Velmi stručné shrnutí v tabulce:
| Vlastnost | MINICAT | SMARTKAT |
|---|---|---|
| Země výroby | Česká republika | Rakousko |
| Hmotnost (např.) | cca 54 kg (model 420) | cca 47 kg |
| Přenosnost | Velmi snadná, sbalitelný do 2 tašek | Snadná, ruční výroba, balení do tašky |
| Skládání/montáž | cca 20–30 minut (reálně spíše 90 minut) | rychlejší než Minicat |
| Určení | Pro začátečníky i pokročilé, svoboda cestování | Pro uživatele hledající výkon a spolehlivost |
| Licence | Nepotřebná | Nepotřebná |
| Materiály | Kvalitní evropské materiály | Udržitelná výroba, kvalitní materiály |
| Cena | cca 153 000 Kč | cca 163 000 Kč |
SMARTKAT se profiluje jako kvalitnější a výkonnější model s dlouhou tradicí a inovacemi. Oba katamarány, které dnes zkoušíme jsou cca stejně staré – asi 8 let, takže už mají něco za sebou, ale jsou ve velmi dobrém, udržovaném stavu.

Původně mělo testování probíhat na Bystřičce, ale předpověď v předvečer se změnila a mimo avizovaného deště nemělo na Bystřičce skoro vůbec foukat. Takže se ze Zolem operativně domlouváme na tradiční Slezské Hartě. Protože do mojí ŠKODA YETI se vleze jen jeden katamaran, přepravujeme se k přehradě (do přístavu v Nové Pláni) Zolovým SEAT ALHAMBRA, kde se pohodlně vlezou oba katamarany.

7:12 odjíždím od našeho domu dolů do dědiny s otevřenými pátými dveřmi a tam překládáme do Zolova vozu. 9:24 jsme před závorou přístavu v Nové Pláni. Neprší i když předpověď věštila, že bude, ale je hodně pod mrakem, a je dost pravděpodobné, že si deště užijeme.

Přístav i celou přehradu dnes budeme mít sami pro sebe. Dokonce ani žádného rybáře nikde nevidíme. Zkrátka počasí, že by psa nevyhnal, je Zolo s Dazulem se rozhodli vyplout stůj co stůj : -)

11:42 máme oba katamary nafouknuté a nastrojené. Takže příprava obou plavidel nám zabrala cca 140 minut. Vzhledem k tomu, že Zolo ještě nikdy žádný katamaran neskládal a já sestavoval SMARTKAT prvně v životě, považuji to osobně za dobrý čas.

Zolo sedá na SMARTKAT a vyplouvá o chvíli dřív, já jej stíhám na MINICATU, se kterým už mám jakési zkušenosti. Vítr se hned po vyplutí docela ostrý a navíc začalo pršet, takže si dnes užijeme plachtění v lijáku. Oba na sobě máme neopren, takže to snad zvládneme bez větších problémů.

Vyplouváme směrem k Černému mostu, u kterého se řeka Moravice vlévá do Slezské Harty. Jednou jsem jej na vaurienu podplul s rezervou cca 3 cm mezi vrcholkem stěžně a spodní částí mostu.

Plul jsem zde několikrát, ale ještě nikdy jsem si nevšimnul těch nevelkých příkrých skalnatých srázů padajících pod hladinu. Ani asfaltové cesty svažující se do přehrady po levé straně. Taky ta spousta pařezů tu před tím nebyla. Aby ne, když jsem tu v minulých letech plul, bylo to všechno pod vodou! Aktuální hladinu Slezské Harty odhazuji tak 1,5 m pod tehdejším „normálem“ : -(

Tato skutečnost má vliv na fakt, že tak půl kilometru před Černým mostem, který ani k vůli kroutícímu se „zálivu“ nemůžeme vidět, to vzdáváme a obracíme to zpět k Nové Pláni. Ale díky nízkému stavu hladiny se zde manévrovací plocha zmenšila na polovinu, takže křižování proti větru je fakt dost obtížné. Já to s MINICATEM po několika neúspěšných pokusech sice zvládám, ale Zolo se SMARTKATEM ne. Díky kýlu, který MINICAT nemá, se několikrát zasekl v nízké vodě a nedaří se mu křižovat nazpět.

Kotvím MINICAT u asfaltky, jejíž existence je pro mne „novým světem“ a vydávám se pomoc Zolovi. Když Zolo vidí, že se k němu začínám brodit smradlavou bažinou, která mne dělí od vodní hladiny, volá na mne, abych toho nechal, že to zvládne. To už je ale ve vodě a táhne za sebou SMARTKATA do hlubší vody.

Po pár minutách od něj SMARTKATA přebírám a Zolo jde k MINICATU, aby po zbytek dne plul na něm. Já premiérovně naskakuji na SMARTKAT, odrážím se do hlubší vody a snažím se křižovat proti větru k přístavu v Nové Pláni. Nedaří se mi to jako na MINICATU : -( Takže přivazuji lano k hliníkovému rámu trampolíny a táhnu (koníčkuji) katamarán pryč z malé vody. Když naskakuji za čouhajícím ostrůvkem úhledně poskládaných kamenů, které mi asociují pozůstatek kamenného pilíře dávno zbořeného mostu, křižování proti větru se daří, protože se přede mnu otevírá větší manévrovací prostor. Proč se mi nedařilo křižovat jako na MINICATU plně chápu už po dalších pár minutách – kýl katamaránu je po posledním Zolově vplutí na „mělčinu“ pořád „na volno“. Ve chvíli, kdy kýl namáhavě lankem natáhnu do „pevné polohy“ se chování SMARTKATU o 50% mění k lepšímu – reaguje okamžitě a hlavně se mi ukázkově daří prosazovat proti větru.

A tak i když ještě asi 3x kýl najetím na pařez sklopím, daří se mi doplout Zola a společně s ním křižovat k úžině u kostela v Karlovci. Tady si ověřuji, že SMARTKAT pluje trochu rychleji, díky kýlu nemám pocit, že bych se měl převrátit a dokážu se otočit na menší ploše. Ale dvoučlenná posádka se tu bude přesouvat po přehození plachty na druhou stranu trošku obtížněji než u MINICATU, protože tahle trampolína je přece jen menší. A při expedici se bagáž bude muset upevnit nejspíš po bocích obou válců. To budeme muset před Mazurskými jezery ještě důkladně vyzkoušet.

Nesestříhané video z dnešní plavby – skvělých záběrů by mohlo být víc, ale prochladly mi prsty a neměl jsem už vůli vytahovat mobil, abych ve chvíli, kdy nebyl příliš ostrý vítr, natočil další záběry : -(
Zolo zaznamenává svoji (ale většinou jsme pluli podobně) plavbu na SMARTKATU i MINICATU na hodinkách takto:

Nevím kolik je hodin, když to v úžině otáčíme zpět do přístavu, ale vím, že poctivě prší a prsty na rukách i nohách mne docela zebou : -( Přistávám trochu dřív než Zolo, ale na břeh vynášíme nejdříve MINICAT. Oba katamarány natáčíme tak, aby hlavní plachta, než ji sundáme, byla po větru a nehrozilo, že se plavidlo obrátí.
Odstrojování obou katamaránu je náročné, protože v prstech nemám moc citu a některé šekly nám nejdou bez kleštiček mého multitool nože otevřít. Vyčůrat se jdu (do neoprenu to na souši nedělám) až když máme oba rozložené katamarany naložené v Zolově autě. Pak nastává ta slastná chvíle, kdy se zebe srolovávám nacucaný neopren a oblékám suché gatě : -)

Cestou domů se stavujeme na tábořiště ŠESTKY, abych se Zolovi pochlubil skoro hotovou táborovou kuchyní (a hlavně zkontroloval, že tu je vše OK). Při té příležitosti zjišťuji, že fotopast funguje : -)

Protože nám poctivě vyhládlo, stavujeme se ve Vítkově do Asijské restaurace na „křupavou kachnu“, což je pro nás zasloužená kulinářská pochoutka. Slastně si ji vychutnáváme a pak bez zastávky jedeme až do Kateřinic.

Na dvakrát vyvážím polosbalené katamarany do stodoly a po půlhodinové přestávce doma (Kubovi půjčuji tablet, abych jej zabavil) je jdu rozložit aby dobře vyschly.

Akce totiž končí, až když jsem doma a mám výstroj a výzbroj uloženou nebo rozloženou k uschnutí : -). Roztáhnout dva katamarány, vylít napršenou vodu z obalů, nafouknout válce, rozvěsit hlavní plachty a kosatky i otěže a lana, trvá výrazně déle než jsem odhadoval, ale v 19:42 mám hotovo. Teď ještě počkat pár dnů než všechno dokonale proschne, abych mohl oba katamarány sbalit a připravit na zazimování : -)
Z testování si odnáším osobní zkušenost, že na jednodenní plavby je SMARTKAT díky rychlejšímu sestavení, lepšímu manévrování i trošku vyšší rychlosti lepší, ale na vícedenní plavbu (a expedice) s bagáží je (hlavně díky trampolíně na přídi) jednoznačně výhodnější volbou MINICAT.
Dnešní den hodnotím jako velmi vydařený a Zolovi, jako skvělému parťákovi, dávám „pět hvězdiček“ :-)